Je bedrijfspand energiezuiniger maken: anno 2019 is het bijna ondenkbaar te noemen wanneer je als MKB’er niet bezig bent met het verduurzamen van je onderneming. Wist je dat bedrijfspanden, naast winkelpanden en huizen, voor maar liefst 40% van CO2-uitstoot zorgen? Hoewel steeds meer ondernemers kiezen voor het vergroenen van het bedrijf is dit aantal nog niet bijzonder hoog. In dit artikel lees je drie redenen waarom ook jij je MKB zou moeten verduurzamen.
Besparen op energie móet
Een van dé redenen waarom je dit jaar nog moet beginnen met de verduurzaming van je bedrijf: grotere bedrijven zijn door nieuwe regelgeving sinds het begin van 2019 verplicht om energie besparen. Hierbij is het dus de vraag of jouw MKB hieronder valt. Deze nieuwe regel geldt wanneer je als bedrijf, dus ook als MKB, meer dan 50.000 kilowattuur elektriciteit of 25.000 kubieke meter gas in een kalenderjaar verbruikt. Kantoren waar meerdere mensen aan het werk zijn, vallen hier bijvoorbeeld al gauw over. Om te kijken of jouw energie MKB hier ook bij hoort, is het aan te raden om het overzicht van je energieverbruik op te vragen.
Investeren in duurzaamheid levert geld op
Veel ondernemers vinden het in eerste instantie ‘gedoe’ om over te stappen op een duurzaam bedrijf. Daarnaast houden de kosten van bijvoorbeeld zonnepanelen, een warmtepomp of slimme meters en systemen ze tegen om daadwerkelijk over de lijn te gaan. Daarom is het goed om te weten dat je investering in een duurzame MKB uiteindelijk geld oplevert. Met die zonnepanelen of die warmtepomp bespaar je namelijk na een tijdje hartstikke veel geld! Omdat je gebruik maakt van natuurlijke bronnen die nooit op kunnen gaan, bespaar je het milieu en extra uitgaven uit je portemonnee. Investeren in duurzaamheid levert dus uiteindelijk geld op, geld dat je weer kunt steken in de ontwikkeling van je bedrijf.
Klanten kiezen sneller voor duurzaam bedrijf
Tot slot is het goed om te weten dat potentiële klanten vandaag de dag eerder voor een bedrijf kiezen dat bezig is met duurzaamheid dan voor een bedrijf dat daar niets over kan laten zien. Eerder schreef het AD al dat men steeds meer bereid is om extra te betalen voor duurzame producten. In het geval van de keuze voor een bedrijf letten ook steeds meer mensen hierop. Feit is dat klanten de meeste MKB’s staande en draaiende houden. Des te meer reden om je dus eens te verdiepen in wat jouw klanten eigenlijk belangrijk vinden. Dit kun je bijvoorbeeld doen door een onderzoek onder je klanten te houden of door langzaam maar zeker al de stap richting een groen bedrijf te maken.
Leave a Reply